måndag 25 april 2016

det gror

I fjol drev jag inte upp en enda sort själv. Jag köpte färdiga plantor. Men till i år har maken fått båda växthusen på plats, så nu är det min uppgift att fylla dem. Och eftersom färdiga plantor är så mycket dyrare än att själv driva upp tog jag mig i kragen. Jag funderade länge och väl vad jag ska så. Helst skulle jag ju ha en massa olika sorter. Men sen blandade sig den logiska Linda med i tankeverksamheten. Här hos oss äter vi massvis gurka och tomat. Det går åt ca en gurka om dagen. Så istället för att satsa på många olika sorter har jag endast sått tomat och gurka. Jag satsade istället på att ha ganska många plantor av dessa. Just nu har jag fem gurkor, ett frö sprack inte. Och 8 tomatplantor. Men av erfarenhet vet jag att sannolikheten att alla ska klara sig så långt som ut i växthuset är inte så stor. (Jag kan berätta att bilderna är några veckor gamla, ifall ni tycker att plantorna är lite små)

gurka

tomat

Sen har jag sått en av mina favoritblommor, Tagetes, också

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar