fredag 1 april 2016

dominocheesecake

Fredag, vilken lycka. Gubben jobbar kväll och jag är trött, men vad gör det för jag väntar trevligt besök. Jag har en del jag ska fixa ännu, men först tänkte jag dela med mig av receptet på en riktigt god cheesecake. Den här gjorde jag förra helgen när jag fyllde år. 


Dominocheesecake

botten
125g digestivekex
75g domino
50g smör, smält

fyllning
200 färskost
2 äggulor
1½dl florsocker
1msk vaniljsocker
2dl grädde
2 äggvitor
100g domino, hackade

Blanda ihop smöret med smulade kex och tryck ut i en form. 
Vispa ihop ost, äggulor och socker till en jämn smet. Vispa grädden lätt och blanda med. Vispa äggvitorna till hårt skum och blanda försiktigt med resten av smeten. Till sist blandar du i de hackade kexen. Ställ formen i frysen 5-7 timmar eller tills den är genomfryst. Ta fram 15-20 min före servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar