fredag 29 april 2016

morotscupcakes

Finns det nån som inte tycker om morotskaka? Jag har inte träffat nån i alla fall. Jag brukar använda mig av Leilas recept, för att det är det godaste jag stött på. Receptet är för en kaka, men jag brukar helt rakt av göra dem till cupcakes istället. Det fungerar super. Leila kallar denna kaka "världens godaste morotskaka" och det gör hon inte utan anledning. 


Världens godaste morotskaka

kaka
3 ägg
3dl socker
3dl mjöl
1tsk vaniljsocker
3tsk bakpulver
1½tsk kanel
1tsk kardemumma
½tsk ingefära
1 nypa salt
1½dl solrosolja
4½ dl morötter

Vispa ägg och socker. Blanda de torra och vänd ner. Tillsätt oljan och morötterna. Grädda i 150 grader ca 55 minuter (muffins kräver förstås mindre tid). 

frosting
60g mjukt smör
4dl florsocker
1tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100g färskost

Vispa alla ingredienser krämigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar