lördag 9 april 2016

lyxbitar

Kommer ni ihåg? Ni som gått i Sursik med mig. Kommer ni ihåg magiken kring detta bakverk. Jag kommer ihåg att det var det godaste man gjorde under alla år. Och jag ska säga att den är fortfarande lika goda, fastän man fått lite perspektiv. Det måste vara kombinationen kladdig botten, underbart god smörkräm och sen choklad som pricken över i:et som gör kakan magisk.


Lyxbitar

4,5 dl socker
3 3/4 dl mjöl
3tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
4,5 msk kakao
225 g smält smör
2dl kokande vatten 
3 ägg

Blanda de torra och sen smöret, vatten och de lättvispade äggen. Grädda i en långpanna 17-20 min i 175 grader.

smörkräm: 200g smör
1 äggula
225 g florsocker
10 droppar pepparmintolja

Blanda smörkrämen och bred på kall kaka. Sätt i frysen ca 15 min till smörkrämen stelnat.

chokladglasyr: 200g choklad
4msk olja

Smält chokladen och rör ner oljan. Bred snabbt över kakan. Skär i bitar när chokladen stelnat. 


2 kommentarer: