onsdag 10 augusti 2016

inlagd gurksallad

Det var en tid när jag inte visste ifall mina gurkplantor skulle ta sig. Jag hade tydligen vattnat dem för mycket. Som tur tog dom sig. Men under ovissheten köpte jag två plantor från sunds. Dessa plantor gav först skörd. Med ett stort men, gurkorna var grymt beska. Ingen här ville äta dem. Jag försökte vattna dem mera och låta dem växa större, men det blev inte bättre. Tydligen var det en sådan sort. Det enda att göra var att skörda de gurkor som fanns och sen riva upp plantorna. Onödigt att de stod där och skymde solen och tog näring från de andra plantorna. Nu har även mina egna plantor börjat ge skörd och de gurkorna är såå goda. 
Av de andra gurkorna gjorde jag en riktigt god gurksallad. Redan doften får det att vattnas i munnen. Med pommes var det riktigt, riktigt smarrigt. 


Inlagd gurksallad

3 kg gurkor
1 kg lök
1 röd paprika
Rikligt med dill

Lag:
2,5 dl ättika
2,5 dl vatten
1 kg socker
1/2 dl salt


Strimla gurkor, lök och paprika och finhacka dillen.
Koka lagen och häll över det finhackade. Låt stå till följande dag då du sätter det på burkar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar