torsdag 18 augusti 2016

tryfflar med svarta vinbär

Nu har det gått oförlåtligt länge sen sist, jag vet. Men jag kan ursäkta mig med att jobbet har kallat igen. Vi började i fredags med fortbildningsdag. I måndags kom eleverna och med närmare hundra nya ansikten att hålla reda på har det minsann varit hektiskt. Dessutom har flera av mina grupper blivit ännu större på grund av nedskärningar. Nu har jag upp till 27 elever per grupp. Det ni..
Den här veckan har känts väldigt lång, jag har dessutom haft en fruktansvärd huvudvärk flera kvällar så mycket extra har jag inte hunnit sysselsätta mig med. Våra bärbuskar har jag tömt, just nu har jag igång den sista majan för i år. Det blev sammanlagt hela 3 major i år. Det är lite skillnad från förr om åren då jag kokade 15 major per år. Men det är klart, eftersom vi har kvar i frysen av dessa fortfarande behövs det inte så mycket nytt i år. Vi har så vi klarar oss galant över vintern ändå. 
Maken fyller snart år så förutom bären har jag också bakat lite tryfflar den här veckan. Så här i vinbärstider tyckte jag att det kunde passa med sådana tryfflar. Receptet kommer från Mia Öhrns bok "godis".


Svartvinbärstryffel

1 dl svartvinbärssaft
1 msk honung
1 dl grädde
200g mjölkchoklad
50g smör

Låt saften och honungen sjuda på svag värme i en kastrull tills blandningen reducerats ordentligt. Saften ska bli simmig och knappt täcka kastrullens botten. Tillsätt då grädden och låt koka upp. Hacka chokladen och slå den heta gräddblandningen över chokladen, blanda tills allt smält. Tillsätt smöret i klickar och rör till en slät massa. Låt stelna tills massan går att forma till kulor. 
Jag rullade mina i florsocker. Här kan man göra som man vill: man kan doppa dem i choklad eller rulla i kakao eller vad man vill.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar