tisdag 23 augusti 2016

nånting fattas oss

Sverige har en nationalrätt, köttbullen. Vi har ingen nationalrätt, alltså får vi fira köttbullen vi också. Och det är precis vad vi gjort idag, för just idag är det köttbullens dag. En rätt som i alla fall jag vill glömma bort emellanåt. Lite harmt för det är ju verkligen husmanskost med stort H. Och sen är det ju gott och barnen äter med god aptit. 
Jag tycker hemligheten med riktigt goda köttbullar är nog kryddningen och lök. Jag skulle aldrig göra maletkött utan lök, det ger så mycket smak. Men jag måste nog erkänna att, som idag, orkar jag inte satsa riktigt eller har bråttom använder jag mig av löksoppa. Det om något ger smak åt bullarna. Med löksoppa menar jag sådana påsar man köper vid färdigsås hyllan. Löksoppan ger massor av god smak, men själv soppan innehåller en del ämnen jag inte är så förtjust i, så därför brukar jag försöka få till smaken själv i stället. 


Som jag skrev har Finland ingen nationalrätt. Men.. det ska ändras på. Just nu är en röstning på gång. Så har ni någon rätt ni tycker absolut borde få chansen att bli Finlands nationalrätt, in och ge ert förslag vetja -> här. Jag tycker det ska bli så intressant att se vad det sen blir för rätt som vinner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar