måndag 8 augusti 2016

väldigt enkel dessert


Ibland har man inte tid eller orkar inte satsa så mycket på desserten. Då är väl glass det perfekta. Det har ju blivit ätit lite allt möjligt var och varannan dag under sommaren så därför har jag inte lagat någon söndagsdessert. Men i går tog jag upp det igen. Vaniljglass med krusbärssylt och hemmagjord chokladsås. Gott som bara den. Krusbärssylt är så gott med glass. Jag har kört vår i en kvarn, för att få bort skalen. Och sen endast sockrat. Det blir riktigt gott. 
Chokladsåsen gör man väldigt enkelt med enbart två (tre) ingredienser. Choklad och grädde(mjölk). Koka upp en del grädde och blanda i chokladen så den smälter. Som ni kanske märker gör man den på samma sätt som ganache. Nu tillsätter man mera vätska för att få den lösare. Jag brukar använda mig av lite, lite grädde och sen mjölk. Tycker att chokladen är ju så fet i sig själv så såsen blir fräschare med mjölk som inte är så fet. Det fina med denna sås är att man kan variera i oändlighet. Riktigt god blir den med fazers marianneplatta. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar