torsdag 6 oktober 2016

mitt reseintresse

Det är ju ingen nyhet för någon av er att jag älskar att resa. På senaste tiden har jag läst på en del resebloggar om drömresemål. Jag tänkte att det kunde vara roligt att sammanställa en lista åt mig själv också. Det stora problemet här var att få det till endast 10 platser. Nu råkade det sig att jag listade platser eller saker jag skulle vilja se. Sen finns det ju massvis med städer och länder jag skulle vilja uppleva också. New York, Moskva, Lissabon och Tokyo ligger högt upp på den listan. Tyvärr har jag ju inte möjlighet att resa så mycket, men jag tar varje tillfälle i akt. 

Här har ni min lista på de 10 platser som ligger högst på min drömlista, utan inbördes ordning. En del av dessa platser kommer jag antagligen aldrig att besöka, men drömma kan man ju alltid göra. 


1. Machu Picchu, den gamla Inkastaden i Peru

 2. Niagara fallen i USA eller Kanada

 3. Kinesiska muren

 4. Det lutande tornet i Pisa. En dröm som jag delar med Lova och Alvin, så förhoppningsvis ska vi komma oss dit nångång

 5. Svalbard

 6. Eiffeltornet i Paris

 7. Frihetsgudinnan

 8. Kristusstatyn i Rio

 9. Auschwitz

 10. Berlinmuren

Som sagt har jag inte möjlighet att resa så mycket, men en del resor jag drömmer om har ganska stor chans att bli verklig. Nu just är det följande resor som är på tapeten i mitt huvud.
1. Jag skulle så gärna åka till Kanarieöarna med familjen i vår. Får jag min vilja genom blir det så.
2. Mamma, lillasyster och jag planerar en stadssemester i Prag i vinter.
3. Nästa sommar planerar vi ju att kroka fast husvagnen och åka till Danmark. Eller jag har lovat barnen att vi ska åka till Legoland, så vi kan väl inte dra oss ur mera.
4. Vi planerar lite löst med mamma och pappa att åka eventuellt sommaren efter det med husvagn till Kroatien. På vägen dit skulle vi köra genom Estland, Lettland, Litauen, Polen, Ungern och Slovakien. Sen skulle vi vara där typ två veckor. Och på vägen hem skulle vi köra genom Österrike, Slovenien och Tyskland. Det om något skulle vara en resa man kan kalla duga. 

Sen har jag ju faktiskt besökt en del platser, fastän det inte är så många är jag ändå ganska stolt över att jag sett en del utanför vårt land. Från varje resa har jag tagit med mig nånting och lärt mig nånting. Sen upplever man ju olika saker på olika ställen. Jag brukar säga att den resan som fick mig mest på fall är London, men den resan var ju väldigt lättsam och handlade mest om shopping. Medan man i Rom och speciellt Colosseum fick en del insikter, det var så allvarsamt. Så jag vet inte om man kan jämföra platser på det sättet jag gjort. Någon resa skulle jag i alla fall inte vilja ha ogjord. 
För min egen skull gjorde jag en lista över platser jag besökt. (Kanske även nån annan är intresserad)


1. Stockholm, Sverige (och förstås andra städer i Sverige)
2. Alta, Norge
3. Tallinn, Estland
4. London, Storbritannien
5. Dublin, Irland
6. Rom, Italien
7. Vatikanstaten
8. Alanya, Turkiet (och andra ställen i Turkiet)
9. Kos, Grekland
10. Agia Napa, Cypern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar