söndag 30 oktober 2016

vaniljfudge

Godisverkstaden fortsätter..
Igår testade jag att göra dessa vaniljfudge. Vanligtvis innehåller ju fudge en hel del choklad, medan dessa är helt utan. Det gjorde att jag ville testa. Fudge är annars svåra att få laktosfria just på grund av chokladen, men dessa är det ju inget problem med, bara att byta ut grädden och smöret mot laktosfria sådana. Receptet är ur tidningen hembakat, men jag hittade det även på deras hemsida här
Jag gjorde ett par små ändringar, bland annat använde jag vaniljpulver istället för stång. Och sen var jag inte så noga med temperaturerna. Det är viktigt att massan kommer upp till åtminstone 116 grader (jag kokade min till 118), men det spelar inte så stor roll om massan är 110 eller 102, som min var, när man blandar i vaniljen. Sen var den nog lite varmare än den borde, enligt receptet, när jag hällde den i formen. Men fint gick det ändå, och god blev den. 


Här kan man se hur smulig och ljuvlig fudgen är. Den smälter i munnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar