söndag 19 mars 2017

tågsockor

Jag kommer så bra ihåg när Edla var nyfödd. På BB fanns det en hel vägg med stickade sockor, alla fick välja ett par. De flesta var av denna modell. De såg så avancerade ut, tyckte jag. Idag fattar jag varför nästan alla var av denna modell, tågsockor. Sockorna "växer" med barnet och användningstiden är så mycket längre. Tacksamt med andra ord. 
Nu har jag själv stickat mitt första par. När jag började titta på sockorna, mamma har stickat x antal sådana, kunde jag konstatera att dessa kan ju inte vara svåra att göra. Vilket var sant, men desto roligare. Har ni inte stickat sådana ännu ska ni absolut göra det. Mönstret hittar ni här



Historien bakom dessa är i korthet följande: Året är 1939. En mamma och hennes 2 månader gamla dotter flyr med tåg undan bomberna som faller över Vasa. En gammal handarbetslärarinna tycker synd om flickan som inte har några sockor. Hon börjar då repa upp sin stickade kofta och stickar sockor åt den lilla flickan. Sockorna kallas därför tågsockor. Den lilla flickan har nu stickat massor av sådana sockor själv, likaså hennes dotter och nu stickas de i hela Finland och också Sverige. Fantastiskt eller hur..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar