måndag 8 januari 2018

work-lista

Jag tycker att det är lite roligt med listor. Så nu när jag slutat arbeta tänkte jag att det skulle passa bra med en arbets sådan.

1. Vad ville du bli när du var liten?
Vad jag kan minnas har jag inte haft något annat drömyrke än lärare

2. Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
lärare i finska

3. Vilka var dina bästa/sämsta ämnen i skolan?
Kan inte säga att jag hade något bästa ämne, jag var medel på alla. Sämsta var nog matte och engelska.

4. Vad gjorde du efter gymnasiet?
Flyttade till Åbo för att studera finska

5. Vilket var ditt första jobb?
Räknar man inte med sommarjobb på UPM osv. så jobbade jag i nästan 5 år på mäccen, vid sidan av studierna

6. Vad har du haft mer för yrken?
Inga, kan inte kalla att jobba på mäccen som yrke precis. Sen jag blev klar lärare är det det jag har jobbat med

7. Vad går ditt nuvarande jobb ut på?
Mitt jobb just nu är att gå hemma och vänta på att bebis vill titta ut ;)

8. Vilka är dina starka/svaga sidor på jobbet?
Vad jag uppfattat av eleverna uppskattar de att jag alltid är glad och har nära till skratt. Dessutom tycker de att det är roligt att diskutera med mig. Mina svaga sidor tangerar lite detta också. Eftersom jag själv tycker om att prata är jag lätt att distrahera bort från undervisningen, vilket jag nog är medveten om. Sen är jag väl lite för slapphänt ibland. 

9. Nämn något du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb?
När man ser elever göra framsteg. Nu innan jag slutade märkte jag hur stora framsteg en klass gjort i att hålla föredrag. Det känns bra när man får bekräftelse att det man tjatar på om inte är i onödan. 

10. Vad skulle du vilja jobba med om du inte hade det jobbet du har?
Äga ett café. Jag skulle baka och nån annan ta hand om servicen

11. Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Någonting där jag inte skulle se en annan människa, typ på nån fabrik var alla går med hörselskydd. Jag är alldeles för social för sånt. Dessutom är ett monotont arbete det värsta jag vet. Jobbade en månad på Snellmans för många år sen, jag har aldrig vantrivts nånstans som där. 

12. Vad gör du om fem år?
Såna här frågor tycker jag är så löjliga. Hur ska jag kunna veta det? Endera är jag hemma eller i jobb, om jag lever vill säga. Vad är alternativen liksom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar