tisdag 25 september 2018

äpplets dag

Det är det idag. Vi kan minsann inte klaga över äppelskörden i år. Och det är inte bara hos oss eller svärisarna, det bjuds ut äpplen till höger och vänster.
Vi har inte så många träd och äpplen från ett träd pressade vi till saft. Sen har jag kokat lite mos, bakat och barnen springer och äter hela tiden. Så en del äpplen har jag kvar att ta hand om, men jag har planer för dem. 


Svärföräldrarna har mååååånga träd och då förstås massvis med äpplen i år. Över 300 liter saft har det blivit pressat där. Jag räknade ut att vi burit hem 93 liter saft därifrån. Färskpressad äppelsaft är något jag verkligen rekommenderar, det är så gott. Och innehåller inget annat än äpple, inte socker, inte citronsyra. Smaken varierar förstås beroende på vilken äppelsort du använder. 


Man kan ta tillvara äpple på många sätt. Vill man inte enbart baka eller koka mos finns det även andra sätt. Jag testade göra äppelchips igår, och maj så gott det blev. Jag skar äpplen i så tunna skivor jag fick, radade ut dem på en plåt, siktade över lite kanel. In i ugnen på 75 grader några timmar tills de blivit hårda. Kom bara ihåg att släppa ut fukten ur ugnen emellanåt. Vilken hit det blev!
 Det blir nog att göra mera här någon dag. 


Till sist tänkte jag ännu slå ett slag för den godaste och enklaste äppelkaka jag vet. 

äppelkaka

100g smör
2dl socker
1ägg
2tsk bakpulver
4dl mjöl
1½dl mjölk

2-3 äpplen
2msk socker
½msk kanel

Rör smör och socker. Tillsätt ägget. Rör sedan i bakpulver, mjöl och mjölk. 
Häll i en smord bröad form.
Skala äpplen och skär i skivor. Tryck ner i kakan. Strö socker och kanel över. 
Grädda i 175 grader ca 45 minuter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar