torsdag 20 september 2018

chokladpannacotta med hallon

Jag hade lite choklad, som jag tyckte behövde användas upp. För att minimera risken att den skulle helt av sig självt åka ner i min mage så där bara, liksom. Söndagens dessert blev därför denna urgoda pannacotta. Jag gör pannacotta alldeles för sällan, för det är ju så gott, och enkelt. Som topping hade jag lite rårörda hallon och kokos. Det var pricken över i:et. 


chokladpannacotta (ca 3 portioner)

2dl grädde
2msk socker
100g choklad
0.75st gelatinblad

Blötlägg gelatinbladen i ca 5 min. Koka upp grädden och sockret. Krama ur gelatinbladet och blanda ner i grädden. Hacka chokladen och häll gräddblandningen över. Häll upp i glas och låt stå kallt i 3 timmar. 

Du kan ju självklart använda den choklad du tycker är godast. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar