måndag 3 augusti 2015

ostsemlor


Det absolut godaste bröd jag vet är ostsemlor. Ni vet de där stora, med massor av ost ovanpå, som man kan köpa i vilken affär som helst. De är svindyra, därför köper jag dem kanske en gång i året, om ens det. Men när jag hittade detta recept kom jag på att det går säkert lika bra att baka själv. Varför jag inte kommit på den tanken själv kan man ju undra förstås. Tillfällig sinnesförvirring eller något sånt kanske. 
Receptet är ur "Muminmammans kokbok". Men man kan säkert använda sitt favoritrecept och tillsätta ost. 

Ostsemlor

½l mjölk
50g jäst
1 ½tsk salt 
2dl riven ost
ca 1l mjöl
50g smör

Till pensling:
1 ägg

Att strö på:
2dl riven ost

Jag använde mig av den ost vi hade hemma, vilket var då oltermanni. Jag antar att semlorna blir ännu godare med en mera smakrik ost. 

Nybakat bröd med smör, mumma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar