tisdag 15 september 2015

favoritserien

Fürstenhof
Jag tycker inte om serier som "kauniit ja rohkeat" eller "salatut elämät". Ja, eller egentligen kallas ju de såpor. Det är för mycket intriger och vänstrande till höger och vänster. För min smak alltså. 
Men nu har jag hittat en serie helt i min smak. Eller det är lite fel att säga nu, för egentligen tittade jag på den redan när vi bodde i Åbo. Sen blev det en paus i några år tills jag upptäckte den på nytt för ca 2 år sen. Nu har jag igen hållit upp i ett år, men för några veckor sen började jag titta igen. Orsaken kommer ni att få veta längre fram i texten.

Serien heter "Sturm der Liebe" (fritt översatt. Kärlekens storm). Det är en tysk serie som utspelar sig i hisnande vyer en bit utanför München. Och det är faktiskt fantastiska bilder man som tittare får ta del av. Själva serien handlar om ett lyxhotell "Fürstenhof", dess ägarfamilj och anställda. Serien är uppbyggd i säsonger. Varje säsong handlar i huvudsak om ett så kallat huvudpar. Om hur de träffas blir kära och till sist gifter sig. Däremellan hinner det förstås ske en hel del. 

huvudparen säsong 1-8
I Tyskland är de inne på säsong 11 just nu (eller den har precis börjat). Medan vi i Finland tittar på säsong 9 som bäst. Varje säsong består av ca 200 avsnitt.
Egentligen har jag sett endast säsong 1,2 och 8. Men det känns ändå som att jag vet allt som hänt under seriens gång. Genom att följa diskussioner och titta på youtube. Det finns massor av klipp på youtube och massor av hela avsnitt. De har ju förstås ingen textning, men jag har i alla fall märkt att min tyska kommer tillbaka ju mera jag tittar. 

Som jag sa kretsar varje säsong kring ett speciellt par, där ena parten måste tillhöra ägarfamiljen. När paret gift sig flyttar de bort (och ur serien) för att leva lyckliga i alla sina dagar. 
Lyckliga slut, sånt gillar jag. Hela serien innehåller faktiskt en hel del lyckliga slut. För förutom huvudparet finns det ju även andra par i serien. Som hittar varandra och flyttar bort. Nu snart kommer min favorit, prästen Martin att förälska sig och flytta till Tanzania. Det känns sorgligt, men samtidigt roligt. 

Martin Windgassen (David Paryla)
Sen kan nog dessa karaktärer komma och hälsa på ibland. Nu senast var Alexander från säsong 1 på besök. Och visst är det roligt för tittarna att veta att han är lycklig med sin Laura.

För att det ska bli några bra intriger behövs det ju lite ondska också. Och visst finns det sånt här. Men denne onda människa, vilket för övrigt alltid varit en kvinna hittills, åker alltid fast efter en tid. Det är alltid en ond med i gången som ställer till det för andra. 

Orsaken till att jag slutade titta för ett år sen är att jag förälskade mig totalt i säsong åttas huvudpar Marlene och Konstantin. Jag har slutat räkna hur många gånger jag tittat på de 30 sista avsnitten på youtube. Efter deras säsong kändes följande par Pauline och Leonard som en stor besvikelse. Efter att ha följt diskussioner vet jag att det är många som delar min åsikt. Säsong åtta var intressant och rolig. Och när Marlene och Konstantin äntligen blev tillsammans i slutet av säsongen höll de ihop. Inget velande hit och dit som i denna säsong. Men nu är säsong 9 snart slut och jag har stora förhoppningar på följande par. 

Marlene och Konstantin 

Det här är en mild serie, inte alls som dagens såpor. Här övervinner kärlek och vänskap all ondska.
Vill ni ta er en titt sänds serien måndag-fredag klockan 17.00 på AVA. På Katsomo finns avsnitten ute en månad. Jag bandar alltid avsnitten så kan jag se i lugn och ro när Edla somnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar