tisdag 8 september 2015

veckomatlistan


Jag har redan i något år gjort matlistor för en vecka i gången. Det är inte alltid så trevligt att på onsdagskvällen börja fundera över nästa veckas mat. Men det underlättar så mycket. Numera vägrar jag att handla mat utan en matlista klar. Om det blir billigare kan jag inte svara på, nog använde vi upp alla mat före också. Men just det att det är så mycket enklare när man varje dag vet vad man ska koka. Och inte då börjar gräva i frysen eller kylen för att hitta på nåt. 
Maken har påpekat åt mig varje gång jag bannats över att jag inte kommer på någon passande maträtt att jag borde skriva upp allt jag brukar göra och sen ha ett rullande schema på några veckor. Så långt har jag inte kommit ännu, men jag har fått alla rätterna på lappar som jag sen limmar upp på tavlan på frysen. Det är inte alltid så enkelt att komponera en omväxlande och god matsedel. Den borde ju vara varierande, innehålla fisk, inte så mycket stekt mat osv. Lite underlättar dessa lappar mig i alla fall. 


lapparna förvarar jag i en fin burk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar