måndag 15 februari 2016

vegetariska alternativ

Jag vet att det är många förutom jag som försöker köra med vegetariska måndagen. Det är ju inte enbart bra för miljön utan även för kroppen. Men nu till problemet: vad ska man koka? Jag tycker inte jag vill använda soja eller andra substitut heller. Har ni bra tips skulle jag bli väldigt glad ifall ni ville dela med er. Gärna sånt som går hem hos barnen.

Jag har två rätter som jag tänkte tipsa om åt er. Båda två är väldigt omtyckta här hos oss.   


Till först har vi gammal hederlig äggsås. Det är så enkelt. Man kokar ett antal ägg, jag skulle säga jag brukar koka typ 6-7 ägg. Sen är det bara att koka en vitsås. Vill man ha en fettsnålare variant kan man börja med att koka upp mjölk som man sen reder av med mjöl. Jag brukar dock köra med smör-mjöl grunden, för det är så mycket godare. När vitsåsen är klar är det att skiva äggen och blanda i. Detta uppskattas verkligen av barnen.

 Den andra rätten är morotsbiffar. Börja med att riva morot, jag skulle säga 3 stora morötter brukar räcka till vår 5-personers familj. Sen blandar man morötterna med ägg och mjöl. Jag brukar göra på högt så tyvärr kan jag inte ge några riktlinjer hur mycket. Men det märks nog bra när smeten har rätt konsistens. Glöm inte att krydda. Sen är det bara att steka biffarna. Jag brukar göra en brunsås till, det passar ypperligt. 

Dessa rätter är inte enbart goda och enkla utan de är också billiga. Och det om nåt annat är väl super ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar