onsdag 14 september 2016

att återanvända gamla handarbeten - tavla

Idén lär ursprungligen komma från strömsö, men hur jag än letat har jag inte hittat det inslaget. Idén fick jag själv av mammas kusiner i Kvevlax, som hade gjort urfina tavlor. 
Jag började med att gå och gräva bland mammas gamla korsstygn, för jag visste att där fanns en del av mina egna alster. Och se vad jag hittade, min allra första korsstygnstavla, från när jag gick på sjuan. Det var från den jag spann vidare och tänkte att det skulle bli riktigt bra med en aftonbönstavla. Vi ska riktigt snart börja renovera det tredje rummet på vinden åt Edla. Tanken är att hon ska flytta dit till sommaren. Tavlan gjorde jag så att den kommer att passa in dit sen, därav färgvalen. 


Bakom har jag rester av den tapet vi har i vardagsrummet. Korsstygnstavlan har jag, som sagt, gjort för sådär 17 år sen. Duken har jag köpt på loppis och blommorna har jag nog virkat för detta ändamål. Jag hade väldigt svårt att sluta, jag skulle ha velat ha dit en massa. Men till sist kom jag fram till att less is more. Och nu är jag faktiskt riktigt nöjd. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar