tisdag 6 december 2016

pepparkaksbak


Jag undrar i hur stor procent av de finländska hushållen det bakats eller bakas pepparkakor idag. Ganska många skulle jag gissa, i alla fall om man kan tro statusuppdateringarna på fb. Jag gjorde ingen deg i går, men vi har ändå bakat idag. Den deg jag använder är ju så enkel, eftersom den inte behöver stå över natten. Dessutom är den god. Jag hörde en av Lovas vänner säga, förra gången jag och Edla bakade dem, att det var de godaste pepparkakor hon ätit. Och jag håller helt med. Kryddade enbart med kanel och kardemumma kunde man ju inte tro det, men så är det. Receptet delade jag redan förra året, och det hittar ni här.


så här kan man också se ut när man bakar pepparkakor. Vi är in i en bov-fas just nu.


Förutom pepparkakorna barnen bakade gräddade jag även dessa. Degen har Kårkulla-gänget gjort och jag köpte den vid Lövögården. Den var färdigt formad så jag behövde endast skära den i skivor. Så värst snygga kakor blir det ju inte, men jag tvivlar inte på att de ska ta slut ändå. Enkelt så det skriker om det i alla fall. 


Idag fyller ju Finland 99 år, så därför lyser två ljus på köksbänken. Jag skriver ingen lång ramsa om hur det är att bo i ett självständigt land. Men jag tror inte att någon kan låta bli att känna tacksamhet över att få leva i fred. 

Snart börjar utsändningen från slottet. Jag har lovat ungarna att de ska få titta på den. Tycker nästan att det hör till allmänbildningen att veta vad det är. Hur länge de orkar sitta och titta ska bli spännande att se. 

Ha en bra fortsatt självständighetsdag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar