tisdag 17 april 2018

dagens lunch

Det ser ut som barnmat, men det är sååå gott. Morots och kålrotspuré med mycket grynost. Jag brukar koka en stor kastrull åt mig som räcker i flera dagar. 
Så här gör jag: kokar upp morötter och kålrötter (mängden på högt). Krydda brukar jag göra med örtsalt. När morötterna och kålrötterna är mjuka kör jag dem med stavmixer och blandar med creme fraiche och eventuellt lite vatten så att det inte blir för tjockt. 
Självklart kan man använde de grönsaker och rotfrukter man tycker mest om. Jag råkar nu tycka att det blir godast med enbart morot och kålrot.


När vi nu är inne på det vegetariska vill jag tipsa om ett riktigt gott tillbehör till nästan vilken maträtt som helst. Stekt brysselkål. 


Man skulle kanske inte tro det, men det är smaskens. Kålen får en lite nötig smak av smöret. 
Gör så här: skala bort det yttersta lagret om den är färsk och skölj. Använder du fryst behöver du enbart halvera dem. Stek i smör och krydda med salt.
Jag har prövat med både färsk och fryst brysselkål och måste säga att det nog är godare med färsk. Men får man inte tag i det går det självklart med fryst också. Kålen förblir då bara lite mer vattnig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar