fredag 20 mars 2015

Fazers kexburkar


Fazer har gett ut två specialburkar. Den blåa kom ifjol till Tove Janssons 100 årsjubileum. Den gula har kommit i år till Mumintrollens 70 årsjubileum. Jag tycker burkarna är fina och så innehåller de muminkex. Om ni tittar noga på den gula märker ni en 2 där nere, vilket betyder att det är andra burken. Hoppas det kommer flera ännu. 

På facebook är jag med i mumingrupp från Sverige. Och den gruppen vill göra så att det spårar ur med muminprylar. Jag försöker verkligen tänka klart, för här i Finland finns det massvis med muminprylar som man inte ens tänker på, man kan omöjligt köpa allt. De medlemmar som bor i Sverige kan vara helt ifrån sig över en mumintvål t.ex. Och på något sätt dras man med i deras glädje och vill också ha, vad det då sen är. Jag har många gånger fått säga åt mig på skarpen att du behöver inte detta. Idag är det många som fått köpt åt sig springformar med muminmotiv på kransen. Det är länge sen jag såg dem vid prisma, tyckte de var fina, men bestämde mig för att jag inte behöver någon mer form. Vilket jag fortfarande håller fast vid, fastän jag skulle få den dubbelt billigare än de i Sverige som köpt den på iittala outlet. Samma sak är det med dessa kakburkar. Folk betalar hutlösa summor för dem (de säljs i Sverige endast i utvalda affärer och där kostar den typ 18e). Ibland kan jag tänka att det är tur att jag bor i Finland för jag skulle säkert vara likadan om jag skulle bo i grannlandet. Jag menar, jag känner mig själv. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar