måndag 6 juli 2015

Lindas tårtor


Till allra först vill jag be om ursäkt för att detta inlägg inte kom igår som jag lovat. Men nu har vår dator gett upp totalt, den går inte ens att starta. Så nu får jag hålla till godo med vår långsamma ångvält. Sen vill jag också be om ursäkt för de dåliga bilderna, jag tog dem i all hast.
Till tårtorna då. Linda bjöd på en masssa gott så då tyckte vi att det passade bra med moussetårtor. Jag gjorde två olika. Den ena är med tre olika sorters choklad. Den fick så bra respons så den tänkte jag dela med mig receptet av. Den andra som skulle vara både laktosfri och glutenfri är med hallon och jordgubb.


Chokladmoussetårta

150g choklad
2 äggulor
3dl grädde

Börja med att smälta chokladen. Låt den svalna till under 60 grader, annars vill äggulorna koagulera. Blanda sen ner gulorna under omrörning. Smeten blir då ganska så tjock, blanda med lite grädde för att kunna röra om bättre. Vipsa resten av grädden och blanda samman allting. 

Som botten har jag gjort vanlig kladdkaka. 
Jag har alltså gjort tre satser av fyllningen med tre olika chokladsorter. Mörkchoklad, mjölkchoklad och vit choklad. Som dekoration har jag rivit vit choklad. Blommorna är av marsipan.

Kom ihåg att gravida och barn inte lämpar sig att äta råa ägg! Ni andra kan gotta er med gott samvete :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar