fredag 31 juli 2015

pickalaka


Äter någon det månne mera? Första gången jag kom i kontakt med det (som jag minns tydligt) var i 5-års åldern. Jag var hos en dagmamma vars son kom hem på lunchen. Han åt pickalaka. Jag minns att jag tyckte det såg så spännande ut. Vi barn fick inte smaka, varför kan jag inte svara på. Jag antar att även min mormor åt pickalaka på sommaren, men det har jag inget direkt minne av. 
För några dagar sen gjorde jag en sats åt mig själv till lunch. Jag tror att det var första gången jag smakade det. Gott är det, varför äter inte folk det mera?  
Man kan ju blanda i lite vad man tycker, men det viktigaste är väl smör, lök och vatten. 
Jag tog vad jag hade hemma. Det vill säga rödlök, gräslök, dill och smör. Sen kokade jag nypotatis, det måste vara nypotatis, och hällde kokvattnet över sörjan. Meningen är nu att man ska doppa potatisen i pickalakan. Gott med sill, vilket jag tyvärr inte hade, så jag fick klara mig utan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar