tisdag 17 november 2015

pepparkaksmuffins


Idag bakade jag och barnen. Valet föll på dessa ljuvliga muffins, julen närmar ju sig med stormsteg. Jag har lite svårt att fatta att det är mitten av november. Om en och en halv vecka är det lilla jul, och jag har inte gjort nånting ännu. Nästa vecka blir det att städa så dammet yr. Jag känner att jag inte hinner med i år. Imorgon ska barnen och jag göra lite julpyssel i alla fall. 

pepparkaksmuffins (6st)

1dl mörk sirap
0,5 msk pepparkakskrydda
100g smör
1 ägg
1,5 dl mjöl
0,25 dl maizena
0,5 dl russin 
1tsk bakpulver
(lingonsylt efter smak- mitt eget tillägg, för det passar så bra)

Koka upp sirap och pepparkakskrydda. Blanda ner smöret i den heta blandningen. Låt svalna till rumstemperatur. 
Blanda ner ägget. Rör ihop de torra ingredienserna och blanda med resten. Grädda i 175 grader ca 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar