måndag 21 december 2015

crème brulée


Desserten vi valde är crème brulée. Sist och slutligen var det jag som gjorde den och jag använde mig av systrarna Eisenmanns recept, ur boken "sommarens söta".

crème brulée

6 portioner

2 dl mjölk
3dl vispgrädde
1 vaniljstång
6 äggulor
½ dl socker

ca 1dl strösocker eller råsocker till garnering

Koka upp mjölk och grädde i en tjockbottnad kastrull. Dela vaniljstången och skrapa ner fröna i kastrullen, låt även stången koka med. Låt blandningen sjuda på svag värme i ca 10 min.
Vispa äggulor och socker. 
Plocka upp vaniljstången ur gräddmjölken och häll långsamt ner den heta vätskan i äggsmeten under kraftig vispning. Sila blandningen och häll upp i sex ugnsfasta portionsformar. Ställ formarna på en plåt i ugnen fyll plåten med kokande vatten . Vattnet ska nå minst halvvägs upp på formarnas sidor. grädda i 150 grader i ca 45 minuter eller tills krämen stelnat. Låt formarna stå kallt 1 timme. Strö sedan ca 1msk socker över varje form och bränn ytan med en gasolbrännare strax före servering.


Med så många äggulor (jag gjorde dessutom två satser) förstår ni ju att det blev en del äggvitor. Av en del gjorde jag denna marängkaka. Den är fylld med kinuski, vaniljkvarg och lingon. En riktigt bra kombo. Den mumsade vi på sen till kaffet.
Resten av vitorna frös jag ner. Det går faktiskt att göra så. De ändras inte alls. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar