torsdag 3 december 2015

triss i julgodis

Svärmor skulle ha tjejträff och ville att jag skulle baka något smått men gott. Valet föll då på tryfflar och fudge. Med såna smaker jag velat pröva men inte kommit till skott. 


Den första sorten är en pepparkaksfudge. Riktigt god, med en underbar smak av jul. Jag råkade koka massan lite längre än man skulle, men den fick bara en bättre konsistens. Receptet på dessa hittar ni här.


Det här är polkatryfflar rullade i florsocker. Jag tycker om att göra tryfflar, de blir så fina när man rullar dem i något och med fina formar som pricken över i:et. Det här receptet ger ganska många. Jag halverade det, och fick då en 17 stycken. 

Polkatryfflar

2dl grädde
200g mörk choklad
200g mjölkchoklad
200g krossade polkagrisar

Koka upp grädden, tillsätt chokladen. Rör om tills chokladen smält. Låt svalna och blanda sen ner polkagriskrossen. Ställ in i kylen tills massan är så fast att du kan rulla den till bollar. 




Glöggtryfflar. Lite för svag glöggsmak om man frågar mig, men det är ju förstås en smaksak. Dessa har jag rullat i oboy. 

Glöggtryfflar

200g mörk choklad
1 dl vispgrädde
25g smör
1tsk honung
2msk glöggkoncentrat

Koka upp grädden med smör och honung. Dra kastrullen från plattan och och tillsätt chokladen. Mixa med stavmixer till en slät massa. Häll därefter i glöggen och mixa. Häll smeten i en form och låt stelna i kylskåp i minst 3-4 timmar. Skär i bitar. 

Jag använde hälften mjölkchoklad, vilket antagligen ledde till att massan inte stelnade tillräckligt. Så jag gjorde helt enkelt så att jag rullade dem till bollar. Vilket ju förstås gick precis lika bra.  


Dessutom bakade jag havreflarn doppade i choklad och minimuffins med vanilj och apelsin.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar