tisdag 22 december 2015

joulupuu on rakennettu..

... joulu on jo ovella
namusia riipustettu ompi kuusen oksilla.
Kuusen pienet kynttiläiset 
valaisevat kauniisti,
ympärillä lapsukaiset 
laulelevat sulosti.

Det här är en av de absolut finaste julsångerna jag vet. Jag tycker att finska julsånger är stämningsfullare än svenska. Det måste ha att göra med att finska språket löper så mjukt. 


Igår fick vi äntligen in granen. Maken tyckte den var lite väl gles, men jag tycker den är så fin. Jag sa åt honom att den är som vi människor. Ingen är perfekt, men så fin ändå. Tycker jag fick till det så filosofiskt ;)

Sen vi flyttade hit har vi haft äkta julgran. Det har blivit som ett måste för mig. Tycker det är så stämningsfullt. Tänk att nånting så simpelt som att klä en gran är så viktigt för barnen. Därför låter jag dem göra det hur de vill. De får hänga upp sånt de gjort själva och jag ändrar på väldigt lite sen när den är klar. 


Det blev faktiskt riktigt häftigt med de målade kottarna. Var skulle kottar passa om inte i en gran liksom?

Alvin hade gjort tomtar han ville hänga upp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar