måndag 6 juni 2016

Fannis tårtor

Fanni själv hade ett önskemål angående sina examenstårtor: det skulle stå Fanni och köksbiträde på dem. 
Eftersom det bjöds på en del annat också valde jag att göra moussetårtor. Dessutom är det enkelt att frysa ner dem och de behöver ju inte garneras så värst mycket, de är ju fina som de är. Ett hett tips om man har en hel del annat att ställa under själva festdagen och inte skulle ha riktigt tid att garnera och dekorera någon tårta. Eller om man ska göra många. 


Jag gjorde tre olika lager, med tre olika smaker och digestivebotten. Först ett lager med vanilj, sen hallon och till sist blåbär. Tyvärr kan jag ju som vanligt när det gäller mousser inte ge er något exakt recept, eftersom jag gör på högt. Men så långt kan jag säga att jag har typ 2dl grädde, 200g bär, 1 burk kvarg och 2 gelatinblad, och sötning förstås per lager. Använder du frusna bär rekommenderar jag florsocker för det binder vätska. Lagret med vanilj är egentligen något så enkelt som glasscreme med gelatin i. 
Jag valde att dekorera enkelt, endast med hackad choklad och lite detaljer i sockermassa. Texten är skriven med ätbar tusch. Tårtan med mjölkchoklad är laktosfri, därför fick den inte vit choklad. Personligen tycker jag det är mycket finare med vit choklad. Men laktosfri vit choklad finns inte att få i vanliga affärer. 
Själv smakade jag först idag, och klart godkänt tycker jag nog att de får. Fanni var nöjd i alla fall och det är väl huvudsaken. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar