torsdag 23 juni 2016

Rom

Äntligen tycker jag att jag har så pass bra tid att jag kan sätta mig ner och skriva om vår resa. Jag kommer endast att skriva ett inlägg, för att inte tråka ut er som inte är så intresserade av resor.  

        

Vi hade en bra resa, tycker jag. Maken som inte är så förtjust i att resa kanske inte är lika övertygad. Han kom med bara för min skull, men jag tror nog han tyckte en del var intressant. Om inte annat var det helt underbart att få tid på tumis utan att behöva tänka på nån annan. Väldigt fint väder hade vi, närmare 30 grader varje dag. Ibland kändes det lite väl, tyckte jag.

Rom är en fin stad med väldigt gamla byggnader och ruiner vart man än tittar. Det är en trevlig och gullig stad. Små pittoreska gator att vandra på. Ändå tog staden mig inte med storm, och nu har ja kommit på vad som saknades, shopping. Det finns massvis att shoppa, ifall man vill ha dyra märkeskläder. Det jag saknade var något i stil med Primark. Men till att åka med maken som verkligen inte tycker om att shoppa passade Rom ypperligt. Massvis av annat att göra och titta på.

Jag hade lite svårt att greppa hur gamla alla ruiner är. Speciellt Colosseum gjorde att man började tänka. Det uppskattas att 100 000 unga män fick sätta livet till plus en hel del djur. Endast för att underhålla befolkningen!!!



Ifall det är någon som funderar på att resa dit tänkte jag lista mina bästa tips. Jag hade googlat och googlat för att veta så mycket som möjligt innan, och det hjälpte nog oss många gånger.

Fontana di Trevi

- det finns hur många kyrkor och annat som helst att titta på, det finns inte en chans att hinna med allt på några dagar. Därför rekommenderas det att man väljer ut vad man helst vill hinna med. Jag tyckte jag hade valt ut lite, men ändå hann vi inte med allt. Man får dessutom räkna med köer på vissa ställen.

- På tal om köer är det stor skillnad vilken tid på dygnet man väljer att besöka olika ställen. Till Colosseum kom vi ca halv 11 och då var det i stort sett bara att gå in. Jag hade förköpt biljetter så vi slapp i en annan kö som fick fara direkt till säkerhetskontrollen. Det är några euro dyrare, men rekommenderas. Man måste dock via kassan för att byta ut pappret till biljetter men den kön var också kortare.

- Till Peterskyrkan och Vatikanen kom vi tidigt på morgonen, men då visade det sig att påven hade mässa, så kyrkan var stängd till klockan 13. Vi bestämde oss att gå någon annanstans så länge och kom tillbaka klockan halv 12. Då var vi nästan längst fram i kön. Vi slapp in redan klockan 12. Så det längsta vi köade nånstans var just denna halvtimme. På väg till Peterskyrkan finns det guider ut efter hela vägen som försöker locka dig att köpa en guidad tur. Speciellt när kyrkan var stängd. Varken Z eller jag var nämnvärt intresserade av museerna, vi var inte villiga att betala 40e för dessa. Peterskyrkan är gratis. 

- De flesta jag talat med före sa att Rom är så litet att man kan gå överallt. Som tur lyssnade vi inte på dem utan vi åkte nog tunnelbana. Det kostade 18e för 72 timmar. Och det var det absolut värt. Vi gick nog tillräckligt ändå, så sjuka fötter har jag aldrig haft. 

- Metrobiljetter kan man köpa på vissa stationer i automater. Och i tobaksaffärer. Bolaget som har hand om kollektivtrafiken heter Atac och det ska det stå på dörren till tobaksaffären ifall de säljer biljetter. Med samma biljett får du åka metro, spårvagn och buss. 

- Roms metro har endast två linjer, så det är inte svårt att hitta rätt. Dessutom står det i metron var du ska gå av för att komma till t.ex spanska trappan eller Cestiuspyramiden.



- Bekväma skor är a och o, och gärna flera par att byta om med. Jag hade tre par, det var helt sagolikt att få byta skor när fötterna var som trasor. 

- När det gäller hotell finns de billigaste runt Stazione Termini, Roms centralstation dit tåget från Fiumicino-flyplatsen anländer. Vi bodde riktigt nära där, och det var super för det var enkelt att komma till hotellet mitt i dagen för att vila eller byta skor, eller gå på toaletten. Det är inte så enkelt att hitta en toalett mitt i Rom.

- Som jag sa finns det endast två metrolinjer och de korsar varandra endast vid Termini. Där är alltså enda möjligheten att byta linje.


Det finns hur många hotell som helst runt just Termini. Vårt hette Amadeus. 
Jag hade sex krav när jag letade runt.
1. minimi 3 stjärnigt. För man vet ju att deras stjärnor inte går att jämföra med våra. 
2. det skulle ligga nära Termini
3. morgonmål måste vara inkluderat i priset
4. under hundralappen per natt
5.  luftkonditioneringen måste gå att styra från rummet
6. gratis avbokning

Och tro det eller ej så hittade jag ett hotell som passade in på alla krav. Vi var riktigt nöjda över mitt val. Personalen var trevlig och hotellet var fräscht. Inget extra men helt ok. Det är ett litet hotell med endast 24 rum, vilket ledde till att personalen kände igen en. Vi behövde till sist inte ens säga vilket rum vi hade utan de kom ihåg. Då kändes det ganska tryggt att lämna passen på rummen. Jag är lite nojig över sånt. 
 Och där mitt i värmeböljan var vi verkligen nöjda över att jag hade som krav att AC:n ska gå att styra i rummet, alltså att alla rum hade egna AC system. 



Nu blir det att börja planera för nästa resa. Maken har lovat att han kan komma om 10 år på nytt, så tills det får jag väl resa utan honom. Mamma, jag och lillasyster ska väl nog till våren igen någonstans. Vi håller på att göra det till en tradition. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar