söndag 12 juni 2016

kalas, kalas

Idag har vi firat Edla. Som hon har väntat på den här dagen. Och så många fina presenter hon fick. 
Det har ju varit en hel del kalasande på sista tiden, därför bestämde jag mig för att bjuda på ordentlig mat istället. Efter jul när de reade bort skinkorna köpte jag en och den fick igår kväll åka i ugnen. Jag gräddade den på låg värme över natten så den var underbart saftig. Två olika sorters potatis gjorde jag, gräddpotatis och rostade potatishalvor. Som tillbehör hade jag gjort bland annat potatissallad, rödbetssallad, karamelliserad lök och en god blandning på morot och kålrot och smör. Bröddeg hade jag att kalljäsa över natten så att det endast var att baka ut och grädda idag. Gott var det, men ack så mycket jobb. Räknar jag ihop timmarna från i går kväll och timmarna i morse blir det till 9 timmar jag stod i köket och kokade och pajstade. Men det var det värt. Kul med ett lite annorlunda kalas emellanåt. För till kaffet hade jag endast bakat en tårta, och sen åt vi upp lite rester från Fannis examenskalas, (som förstås varit nedfruset). 








Tårtan får ni mera info om imorgon. 


så fina är Fannis examensrosor fortfarande. Inte så dumt att kunna återanvända dem på nästa kalas. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar