måndag 7 november 2016

Kladdkaka Rocky Road

Kladdkakans dag till ära ska jag dela receptet på min favorit kladdkaka. Det finns ju massvis av olika smarriga sådana, ena godare än den andra. Men den här kladdkakan i Rocky Road tappning tycker jag är riktigt, riktigt sagolikt god. Jag brukar lämna den riktigt kladdig och servera den först nästa dag, då har kladdet stabiliserat sig och den går bra att skära. 


Kladdkaka Rocky Road

150g smör
4 ägg
4dl socker
5msk kakao
2dl mjöl
1 nypa salt
½ burk karamelliserad mjölk

topping: 
½ burk karamelliserad mjölk
en skvätt grädde
dumle
marshmallow

Smält smöret. Rör ihop ägg och socker (inte vispa). Blanda i de torra ingredienserna och till sist smöret. Rör till en jämn smet. Fördela smeten i en form och klicka ut mjölken. Grädda i 175 grader 20-25 min. 
Låt svalna, gärna i kylskåp över natten.
Rör ihop mjölken med en skvätt grädde så att det blir en sås. Ringla över kakan. Strö över dumle och marshmallow. Njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar