måndag 14 november 2016

lingoncheesecake

Idag är det ostkakans dag, så dagen till ära tänkte jag tipsa om en god sådan. Den passar riktigt bra nu i juletider. Jag gjorde den till dessert för en tid sedan, och till det blev den riktigt bra. Receptet har jag rivit ur någon veckotidning för länge sedan.


lingoncheesecake

200g pepparkakor
100g smör

400g färskost
2dl creme fraiche
3 ägg
½dl socker
2 dl lingonsylt
1dl lingondricka

3dl creme fraiche

Krossa pepparkakorna och blanda med smält smör. Strö ut i en form.
Sätt ugnen på 175 grader.
Rör samman osten och creme fraichen. Tillsätt ägg och socker. Rör smeten slät. Vänd ner sylten och drickat. Häll smeten formen och grädda i ca 45 min, tills fyllningen stannat.
Ta ut kakan och bre ut creme fraichen till topping jämnt över ytan. Grädda i ytterligare 5 min. Låt kakan kallna. Förvara kallt. 

Hjärtan av choklad är väldigt enkla att göra. Här har jag smält chokladen och endast med en sked format hjärtan som sen fått stelna i frysen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar