söndag 27 november 2016

virkade yllesockor


Jag har helt snöat in mig på att virka sockor. Vilket inte är så värst bra just den här tiden på året. Jag har massvis med saker jag borde få färdigt till jul. Bland annat en julgransmatta, som jag inte vet om jag hinner få klart. Den är inte så rolig att göra, därför skulle jag mycket hellre virka sockor. 
Sockorna virkar jag på frihand. Jag börjar på samma sätt med alla, 5 halvstolpar runt en ring, sen vidgar jag ut tills jag tycker storleken är passlig. De största (som torde passa Lova) är virkade med 50 halvstolpar. De minsta (som torde passa en nyfödd) har endast 30 halvstolpar. Hälen virkas med hälften antalet halvstolpar (t.ex 25 eller 15) vänd och virka tillbaka osv. Sen syr man ihop den så det blir en häl. Till sist är det bara att virka skaftet, så långt man vill ha. Riktigt enkelt och roligt är det. Och det går så fort, man virkar enkelt ett par per kväll. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar