onsdag 24 juni 2015

det här med fisk


Är det verkligen bara jag som har problem med fisken? Vi behöver ju äta fisk två gånger i veckan, och till de gångerna räknas inte fiskpinnar, eftersom de innehåller så lite fisk. Jag har helt krasst räknar med att ungarna fått fisk en gång i veckan i förskolan och därför har jag själv gjort fisk en gång i veckan. Det stora problemet är vad jag ska laga. Lax är ju godast men det är ju så dyrt. Sej är ju det det allt som oftast lutar åt. Men att få sej att smaka något är inte det lättaste. Jag tycker nu ändå att jag hittat tre rätter, som alla äter med god aptit. En av dem är det vi hade idag: fiskbiffar. Jag brukar mixa sönder sejfilerna med stavmixer och sen blandar jag på högt ägg, mjöl och kryddor. Oftast kokar jag en vitsås till. I och med att jag mixar sönder fisken och blandar kryddor med får fisken ju mera smak. 
Jag köper alltid sejfiler fastän de är dyrare. Det är många gånger godare än de kvadratiska bitarna. Till och med i en sån rätt som dessa biffar har jag känt skillnaden.
Är det nån som har något hett tips eller kanske ett gott recept på fisk, får ni väldigt gärna dela med er!


Till efterrätt idag blev det gammal hederlig rabarberkräm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar