måndag 15 juni 2015

våra blommande frukträd


Det har varit mycket ätbart här nu på sista tiden. Jag ska ännu dela med mig receptet på praliner jag gjorde till Edlas kalas. Men det blir imorgon. Idag tänkte jag visa våra fruktträd. Det är en tid sedan jag tog dessa bilder så en del träd blommar inte mera. 
Det är något sagolikt vackert över blommande träd, och tanken på att man snart får goda frukter gör dem ännu vackrare. 

Våra träd är ju ganska små ännu, och det är endast ett som gett oss frukter hittills, men i år blommar faktiskt samtliga av våra träd. Oddsen är ju meddetsamma högre att få frukt då. Vi har tre äppelträd, två päronträd, två plommonträd och ett körsbärsträd. Det är ett äppelträd, som faktiskt pappa sådde ren, som gav oss en hel del frukt ifjol. 

Edlas körsbärsträd. Hon fick det av fammo och faffa när hon fyllde ett år ifjol. Just nu blommar det faktiskt massor. 

Dessa plommonträd sådde pappa när de bodde här. Varje år har det varit så fullt av löss så blommen trillat ner. I år har jag sprayat det flera gånger med parafinolja, och pepper peppar ännu syns inga löss till. 


Vårt ena päronträd. Det här blommade så tidigt så jag är lite bekymrad om vi kommer få någon frukt. (ja jag vet att det borde beskäras, men det blev bara inte av i år)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar