torsdag 24 mars 2016

den inofficiella muminmuggen


Den här muggen delar åsikterna bland muminsamlare. Vissa anser att den tillhör muminmuggarna, medan vissa anser att den inte alls gör det. Den här fyren är nämligen den som gav Tove Jansson inspiration till muminhuset. Muggen finns i flera olika färger, och då också i olika prisklasser. Den röda har tillverkats i minst antal, därför är den också dyrast. Nu är jag inte säker på ifall den här säljs fortfarande, jag köpte min i alla fall via huuto.net.  Jag ville ha den här blåa, för att den är så fin och så passar den i hos oss. Jag själv förvarar den nog bland de andra muminmuggarna. Och jag vet att Vesa Keskinen också har dessa glosholm muggar i sin samling. Det finns en hel serie med fyrmuggar, alltså bilder av olika fyrar runt om i Finland. Bland annat en som avbildar Tankar. Den här muggen är alltså en del av den serien. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar