torsdag 10 mars 2016

varm smörgåstårta


Den här varma smörgåstårtan hade jag gjort till Lova och Alvins kalas. Det är en riktigt bra variant till traditionell smörgåstårta. Jag gjorde ju förstås min på högt. På en hel ugnsplåt med tre lager bröd. Men jag delar receptet som det är, så får ni anpassa det till mängden ätare. 

Varm smörgåstårta
6-8 port.

18 skivor formfranska

300g rökt skinka
2 lökar
1 burk champinjoner
1 burk majs
4 kokta ägg
500g creme fraiche
salt och peppar

3 tomater 
2dl riven ost

Koka äggen. Blanda alla ingredienser till fyllningen i en bunke. Lägg ut 6 skivor bröd på ett ugnsfast fat. Bred på halva fyllningen och lägg på ett nytt lager bröd. Bred på resten av fyllningen och sedan ett sista lager med formfranska. Toppa med tomater och riven ost. Grädda 20-25 min i 200 grader. 

Jag serverade tårtan med en smarrig sallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar