lördag 12 mars 2016

den nyttigare varianten - dadelbollar


Ungarna har ätit way too much godis de senaste veckorna. Först hade Lova och Alvin födelsedag och sen hade jag hem en del från Dublin. Därför bestämde jag att det blir inget fredagsgodis den här veckan. Förvånansvärt nog accepterade barnen det utan tjat. 
Istället bestämde vi oss på att pröva dadelbollar. Man har ju läst en del om denna nyhet, men vi har aldrig gjort dem förut. Eftersom de inte innehåller tillsatt socker alls, var jag lite skeptisk huruvida barnen skulle tycka om dem. Men i onödan, de gick åt som smör i solen. Det var absolut inte sista gången vi gjorde dem. Lova tyckte att vi skulle börja göra dem istället för fredagsgodis varje vecka. Det var inget dåligt betyg. Jag tycker de är lika goda som vanliga chokladbollar. Eftersom både dadel och kokos har rätt mycket sötma i sig själva blir de ganska så söta. Men utan de hemska sockerkristallerna. Dessutom är de mycket enklare att rulla än chokladbollar, för smeten är så pass kletig. Inte ens Edla hade några problem med att få dem runda. Jag rekommenderar starkt! Jag delar inget recept, för det är så enkelt att googla, sen kommer det upp hur många förslag som helst. Vi gjorde en variant utan nötter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar