måndag 7 mars 2016

Dublin

I natt kom mamma, jag och lillasyster hem efter några dagar i Dublin. Vi har gått och gått och shoppat och shoppat. Jag sade att jag inte skulle shoppa mycket, men ack så fel jag hade. Alltså jag tänkte inte få fast väskan. Men vem kan motstå tröjor och byxor för 3 euro styck. Och förutom det underkläder och strumpor jättebilligt. Fastän jag shoppade mycket var det mest nödvändiga grejer. 

Dublin är ju en rätt liten stad. Vi bodde inte i centrum så vi åkte nog buss. Ett 72 timmars kort kostade 19,50. Med det fick man åka buss, spårvagn och dart-tåg. Kollektivtrafiken går enda ut och även förbi flygfältet så med samma kort slapp vi därifrån och dit också. Någon tunnelbana finns det inte i Dublin så det tar ju ett tag att komma nånvart med buss, för trafiken är ganska så livlig. Det finns två spårvagnslinjer. De åker ut ur stan. Vi hoppade på den ena för att komma oss lite utanför och satt på tills vi tyckte vi sett tillräckligt. 

Som sagt shoppade vi en massa. Det finns jättemånga köpcenter överallt i Dublin och jag tror nog vi besökte nästan alla. Men vi shoppade nog endast vid Primark eller Penneys som det heter på Irland. Visst gick vi och tittade på en del sevärdheter också, det hör väl till. Men det finns inte så jättemycket att titta på i Dublin. Ganska lagom egentligen. Sista dagen strosade vi runt ganska mycket och det var ju trevligt att inte stressa utan att gå dit näsan pekar. 

Vill man åka till ett ställe som inte är sprängfullt av turister är Dublin ett bra alternativ. Jag antar att det inte är det första ställe man tänker på om man planerar en stadsweekend. Men väl värt ett besök. 

Lite strul blev det när vi skulle hem. Vi var lite nervösa veckan före vi skulle åka p.g.a strejken Sas var utsatt för. Som tur tog den slut så vi kom oss iväg. Vi åkte från Vasa och bytte plan på Arlanda. När vi skulle hem och landade på Arlanda märkte vi till vår förskräckelse att planet mellan Arlanda och Vasa var inställt. Jag skulle i jobb idag så jag hann ju tänka ut alla möjliga scenarion. Men här måste jag faktiskt skryta på Sas för det hade bokat om oss på ett plan till Helsingfors och därifrån med Finnair till Vasa. Så allt som allt kom vi endast 2 timmar senare hem. Bagaget behövde vi inte bry oss om. Vi var faktiskt lite skeptiska om det skulle komma med samma plan, men det gjorde nog mammas och mitt. Lillasysters kom med följande plan. 

Vi hade en trevlig resa, men nog var det skönt att köra in i Kållby. Jag är ingen storstadsmänniska, det är ju folk överallt. Det är trevligt att besöka olika platser, och sen uppskattar man det man har så mycket. 

Till sist bjuder jag på några bilder.








Vi såg två höghus, annars finns det endast sådana här radhus. Överallt i olika format. 




underbart god fish and chips

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar