tisdag 12 juli 2016

gäddbullar och dillstuvad potatis

Det var en fin sommarkväll i Larsmo skärgård. Pappan och ungarna fiskade slött. Pappan får napp, en gädda förstås. Men vilken stor gädda tyckte barnen, den vill de absolut äta. Pappan höll inte riktigt med, men han rensade den i alla fall. Mycket kött var det på den tänkte mamman och kuskade gladeligen hem fisken. Efter att ha malt köttet till färs åkte det i frysen, där det fick ligga bortglömt x antal veckor, tills...


idag. Idag har vi alltså ätit denna gädda. Jag gjorde en färssmet som jag annars också brukar göra. Sen stekte jag bullarna i rikligt med smör. Själv kan jag inte påstå att jag tyckte att det var speciellt gott. Men döm om min förvåning när barnen tyckte att det var så gott, så gott. Jag tyckte mera om potatisen, konstigt nog. Den dillstuvade potatisen passade ypperligt till gäddan. 

Så nej, jag har inte stavat fel i rubriken. Det ska inte stå gräddbullar ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar