söndag 22 februari 2015

bilder från ett kyligt Åbo

När jag förra söndagen vaknade upp i Åbo var klockan endast åtta och jag kände mig otroligt utvilad.  Z sov fortfarande så jag for ut på en länk. Det var isande kallt, men ack så härligt. Och frukosten smakade så mycket bättre efter det. När jag ändå gick på där runt centrum passade jag på att fota lite på samma gång. 

Kuppisbacken, där uppe på den höga backen har jag bott ett halvt år.

gågatan

salutorget var öde denna tidiga söndagmorgon

otaliga gånger har jag gått förbi detta hotell, men nu var första gången jag bodde där.

Aura å

nostalgi


Ni som har sett Vares-filmerna: Här är puben Vares besöker ofta

Mantun grilli. Den lilla gula koppen i backen har blivit utsedd till Finlands bästa grill. Det är majonnäsen som är legendarisk. Hon gör den själv och hennes paprikamajonnäs är faktiskt oslagbar. På fredag och lördag natt ringlar sig kön långt, långt.

På den tiden vi bodde i Åbo var det buss 56 jag skulle ta för att komma hem (eller buss 55, 14 eller 15)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar