lördag 21 februari 2015

surdegskurs

Idag har jag varit på på en kurs om surdeg. Jag har länge tänkt att jag skulle testa på det, men inte kommit till skott. Eller egentligen kanske det har handlat om lite lathet blandat med rädsla. När jag såg att MI ordnade en kurs nappade jag på. Det är ju helt annat när någon berättar åt en och man får ställa frågor än att läsa allting på nätet själv. Så nu ska jag väl komma igång. Det var en otroligt givande kurs. Och hem kom jag med bröd och en rågsurdeg. Så nu är det bara att baka. 

Under kursen gjorde vi 6 olika bröd plus pizza som vi åt som lunch. Och det pizzabottnet var nog så underbart gott så frågan är om man ska kunna göra något annat botten mera. Sen gjorde vi olika sorters surdegsbröd. Från rågfrallor till chokladbaguett. Min favorit blev en lökbaguett. Efter en 6 timmars kurs kom jag sen hem fullproppad med inspiration.

ni får hålla till godo med en dålig mobilbild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar