onsdag 11 februari 2015

rödbetssemlor

Visst har de en vacker färg?
Vi hade fortfarande rödbetor i kylskåpet. Jag hade tänkt baka morotssemlor, men kom på att jag prövar med rödbetor istället. För övrigt använde jag samma recept som morotssemlor. Tyvärr kommer inte rödbetssmaken fram så värst mycket. Men man kan ju baka dem ändå enbart för den vackra färgen.

mina semlor är inte vackra, för att jag gör dem så snabbt. Men varför skulle de behöva vara ens vackra? 


Morotssemlor

70g smör
½ l vatten eller mjölk
50g jäst
 2 tsk salt
2 msk honung
3dl rivna morötter 
5dl havregryn
2dl havrekli
ca 10dl mjöl

Jag antar att alla kan baka semlor så någon arbetsbeskrivning behövs inte. Dessa morotssemlor är oslagbara. Vill man göra rödbetssemlor byter man som sagt bara ut morötter mot rödbetor. Sen kan man ju variera hur man vill med mjölet. Jag t.ex. har alltid i linfrö i mitt bröd och byter alltid ut en del av vetemjölet mot rågmjöl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar