lördag 2 januari 2016

hamburgare


Det nya året firade vi in i goda vänners lag med gott att äta. Vi smaskade på hamburgare. Jag köpte färdiga bröd men gjorde själv biffarna. Därav är de endast fusk till hälften. De hemmagjorda biffarna gör så mycket i burgaren. Hamburgerbröden brukar jag däremot köpa, tycker de är riktigt goda faktiskt. 


Som tillbehör hade vi cheddarost, gurka, tomat, ananas, stekt ägg, bacon, olika majonnäser och sen hade jag gjort karamelliserad lök. Alla fick komponera sin egen burgare. 


Det här är min burgare. Sååå god var den. Den karamelliserade löken var verkligen pricken över i:et, så gott. 


Karamelliserad lök gör du väldigt enkelt. Det torde passa till nästan allt kött. 
Börja med att steka lök. Fastän det ser ut som om det skulle bli jättemycket kom ihåg att löken drar ihop sig jättemycket när den mjuknar. När löken fått lite färg häll på lite vatten och salt och socker och låt koka löken mjuk. Jag gjorde min på högt så några mängder kan jag inte ge er. Ni får pröva er fram. Jag tror inte man kan misslyckas, endast är väl att man tillsätter alldeles för mycket socker. Det behöver inte vara så mycket, kom ihåg att lök ju är ganska söt i sig själv. 
Jag säger det igen, men det tål upprepas, fantastiskt gott. Jag kunde ha ätit med sked, så gott är det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar