lördag 30 januari 2016

lakritsmacarons


Idag har jag bakat lakritsmacarons. Helt fantastiskt goda. Receptet är ut Mia Öhrns bok "macarons, cupcakes och cakepops". Jag skriver inte ner receptet på själva makronerna, för det är så enkelt att googla. Men receptet på lakritstryffeln ska ni få. Jag letade efter svart färg för att få dem svarta, men tyvärr hittade jag inte. Smaken ändras ju inte, men jag tycker de hade varit häftigare. Nu fick jag nöja mig med dem så här. 

Lakritstryffel

150g mörk choklad
1½dl grädde
1tsk honung
1½ lakritspulver eller 5-10 krossade Turkisk peppar
25g smör

Koka upp grädden med honungen och lakritsen. Dra kastrullen från plattan och rör snabbt ner chokladen. Rör tills chokladen smält. Tillsätt smöret och rör till en slät smet. Låt helst tryffeln stelna i rumstemperatur till nästa dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar